Strona główna » Wspomnienia ze Skalnego Miasta Adršpach z dancingiem i Szczelińcem w tle

Wspomnienia ze Skalnego Miasta Adršpach z dancingiem i Szczelińcem w tle

Jakiś tydzień temu stacja TVN wyemitowała materiał na temat czeskiego Skalnego Miasta Adršpach, co sprawiło, że cofnęłam się do swoich wspomnień z tego niezwykłego miejsca. Z przyjemnością przypomniałam sobie tą niesamowitą wycieczkę oraz parę innych wspaniałych lokalizacji w Górach Stołowych, jakie miałam okazję odwiedzić. Czas na mały spacer wśród fikuśnych i niesamowitych formacji skalnych ścieżkami skalnego miasta Adršpach oraz Szczelińca.

Skalne-maiasto-Adršpach-9

Są takie miejsca, które mają swój czar i kiedy się je opuszcza pozostaje w nas pewien niedosyt. Tak właśnie było u mnie z Górami Stołowymi. Cała wyprawa miała dla mnie szczególne znaczenie również przez wzgląd na to, że były to moje pierwsze wakacje z TYM chłopakiem, który do tej pory jeszcze się nie poddał i dzielnie planuje ze mną już kolejny, wspólny urlop.

Kudowa – Zdrój, jako baza wypadowa do tras w Górach Stołowych

Skalne-maiasto-Adršpach-6

Naszą trasę rozpoczęliśmy w Krakowie kierując się do miejscowości Kudowa – Zdrój i tam mieliśmy swoją bazę wypadową.  Miasto to jest znane chyba wszystkim kuracjuszom i bywalcom sanatoriów. Dzięki temu po jednym z wieczornych spacerów w parku zdrojowym (polecam, jako punkt obowiązkowy) zaliczyliśmy nasz pierwszy w życiu dancing. Na progu lokalu pan z obsługi imprezy, którego barki ledwo mieściły się w szerokości drzwi, podpytał, czego sobie życzymy i kulturalnie zaprowadził nas do stolika. Na parkiecie nasza kondycja i umiejętności wypadły blado na tle szalonych par kuracjuszy. Kto by się spodziewał?

Czeskie Skalne Miasta Adršpach

Skalne-maiasto-Adršpach-3

Wypadu do czeskiego Skalnego Miasta Adršpach nie planowaliśmy, bo byliśmy wtedy jeszcze bez auta, ale w niczym nam to nie przeszkodziło. W Kudowie roiło się od punktów informacyjnych i turystycznych, gdzie zalała nas cała masa możliwości wycieczek jednodniowych w przystępnych cenach. Tym sposobem naszym celem stało się właśnie to mistyczne, czeskie Skalne Miasto i przy okazji również kilka najciekawszych miejsc w Pradze. Myślę, że jest to świetna opcja, bo w cenie nie tylko jest dojazd, ale również przewodnik, opłaty za przejazdy i nie musimy martwić się parkingami czy biletami wstępu, albo tym, że ominiemy jakiś ciekawe miejsce, albo historię. Dodatkowy plus jest taki, że przewodnik zaprowadził nas do przyjemnej restauracji gdzie objaśnił, co jest, czym i czego warto spróbować. Mieliśmy też znany z wycieczek szkolnych, tzw. czas wolny. Poszliśmy oczywiście zakupić kilka czeskich piw na późniejszą, domową degustację.

Skalne Miasto Adršpach – jak tam jest?

Skalne-maiasto-Adršpach-8

Skalne Miasto Adršpach  zachwyca i opisem czy zdjęciami ciężko oddać jego oblicze. Wysokie, kamienne ściany i wąskie przesmyki pomiędzy nimi to dzieło natury w obliczu, którego momentami ma się wrażenie jakby się było uwięzionym między skałami. Może komuś przyjdzie na myśl, że to jakby obraz współczesnego wielkiego miasta gdzie otaczają nas ściany wieżowców i innych budynków. Według mnie w tym zestawieniu wersja naturalna, czyli czeskie Skalne Miasto, zdecydowanie wygrywa.

Skalne-maiasto-Adršpach

Przeprawa łodzią w Skalnym Mieście Adršpach

W Adršpach  można wybrać się na romantyczną przejażdżkę łodzią. Oczywiście w towarzystwie kilkunastu innych osób oraz bardzo sympatycznego i przezabawnego pana sternika. Jest to fajna, dodatkowa atrakcja.

Skalne Miasto Adršpach – informacje

Teraz kilka informacji technicznych. Tuż przy wejściu na teren Skalnego Miasta jest duży parking (cena za postój to 150 koron, czynny od 6:00 do 19:00). Na zwiedzanie Adršpach trzeba liczyć jakieś 3h spaceru. Nie jest to teren wybitnie wymagający, jednak polecam wygodne, sportowe obuwie. W kasie można płacić koronami, kartą lub złotówkami (to wychodzi najmniej korzystnie ze względu na przyjęty kurs waluty).  Bilety można również kupić wcześniej online, ale w godzinach największego natężenie ruchu turystycznego są one droższe. Poniżej rozpiska z cennikiem biletów do Skalnego miasta Adršpach na 2022 rok:

Skalne maiasto Adršpach 1

Bezpośredni pociąg z Wrocławia, Wałbrzycha i Jeleniej Góry do Skalnego Miasta Adršpach

W weekendy od 16 kwietnia do 27 września 2022r. kursuje bezpośredni pociąg z Wrocławia, Wałbrzycha i Jeleniej Góry do Skalnego Miasta Adršpach (docieramy na stację, która jest bardzo blisko od kas biletowych).

Przewoźnik podał przykładowe ceny biletów normalnych za taki przejazd:

Wrocław Główny – Adršpach 27,00 zł

Wałbrzych Miasto – Adršpach 11,00 zł

Jelenia Góra – Adršpach 21,00 zł

Dzieci w wieku od 6 do 15 lat podróżują na podstawie biletów z ulgą handlową 50%. Dzieci w wieku do 6 lat podróżują na podstawie biletów z ulga handlową 100%, czyli BEZPŁATNIE.

Zachwycić się Szczelińcem to mało

Skalne-maiasto-Adršpach-5

W Skalnym Mieście zobaczyliśmy formację skalną Kochankowie, ale nie był to ani początek, ani koniec naszych zachwytów nad kształtami skał, jakie ukazały nam Góry Stołowe. Na trasie ku Szczelińcowi co chwilę można było spotkać grzyby skalne, wieże, baszty, głazy przypominające zwierzęta, wyżłobione przez wodę jamy, piekiełko i niebo. Jestem stałym bywalcem polskich gór, ale nigdzie nie spotkałam się z tak fantastycznymi i zaskakującymi formami. Są to góry zupełnie inne niż wszystkie. Nigdzie wcześniej nie obawiałam się czy idąca przede mną osoba nie zatoruje wąskiego przejścia między skałami, czy też nie widziałam tak pięknie ściętych i prostych górskich ścian. Po tej wycieczce żałuję jednego, …że jest to tak daleko i nie prędko będę mieć okazję, aby tam wrócić.

Skalne-maiasto-Adršpach-11
Skalne-maiasto-Adršpach-2

Ostatnie chwile w Kudowie – Zdroju, czyli wizyta w kaplicy czaszek

Rzutem na taśmę, bo ostatniego dnia pobytu tuż przed zamknięciem obiektu, udało nam się zwiedzić ostatni, dość mroczny punkt wycieczki, czyli kaplicę czaszek. Takie miejsca odwiedza się turystycznie, ale mając gdzieś z tyłu głowy świadomość, że to nie atrakcja, ale punkt, w którym po pierwsze oddajemy cześć osobom, których szczątki się tam znajdują, zaczynamy mieć pewne refleksje i wychodzimy stamtąd trochę zmieszani, trochę przestraszeni i z przeświadczeniem, że nikogo z nas to nie ominie, więc warto dobrze przeżyć swoje życie tu i teraz. Kaplica czaszek zrobiła na mnie spore wrażenie, mimo, że wcześniej byłam już w miejscach o podobnym charakterze. Myślę, że warto zajrzeć do tego miejsca, choć niekoniecznie, jeśli jesteśmy na wakacjach z dziećmi.

grafika pod wpis

Spodobał Ci się mój wpis?

Zostaw po sobie komentarz i odwiedź mnie w mediach społecznościowych gdzie znajdziesz więcej ciekawych materiałów