Strona główna » Wypożyczenie samochodu na Islandii – gdzie wynająć, jakie auto wybrać, jak wygląda zwrot auta

Po przeczytaniu wielu wpisów i porad odnośnie poruszania się po Islandii we własnym zakresie pewne było, że potrzebujemy bezpiecznego auta z napędem na 4 koła i z pełnym pakietem ubezpieczeń. Nie wybraliśmy jednak, tak jak to robi większość naszych rodaków, wypożyczalni prowadzonej przez polaków. Skorzystaliśmy za to z szerokiej oferty jaką gwarantuje wypożyczalnia Ring. Jak wyglądała sama rezerwacja, wypożyczenie, warunki oraz zwrot auta znajdziecie poniżej.

Spis treści

Jaką wypożyczalnię i samochód wybraliśmy

Jak już wspomniałam wcześniej wybór padł na wypożyczalnię Ring (kliknij i przejdź na stronę wypożyczani). Wybraliśmy Mitsubishi Eclipse Cross z napędem na 4 koła i automatyczną skrzynią biegów. Jest to większe auto, co zdecydowanie dawało komfort na trasie i co mocno doceniliśmy na szutrowych drogach oraz tych bardziej dzikich, stromych, na długich odcinkach trasy. Auto było stosunkowo nowe, w bardzo dobrym wyposażeniu i stanie ogólnym, nawet wyczyszczone było na błysk (w środku i na zewnątrz). Z perspektywy czasu mogę powiedzieć, że to był bardzo dobry wybór na tą wyprawę. Dodam jeszcze, że na trasie większość aut jest jednak w stylu SUVów, choć spotyka się również małe osobówki – szczególnie bliżej miast.

Jak wygląda proces rezerwacji/zamawiania auta

Samą rezerwację samochodu robiliśmy kilka miesięcy wcześniej (im wcześniej tym można liczyć na lepszą cenę). Wszystko jest bardzo proste i klarowne. Na stronie wypożyczalni uzupełnia się formularz, gdzie poza wyborem samochodu i rodzaju ubezpieczenia podaje się między innymi informację o godzinach przylotu, wylotu itp.

Zobacz też →  Islandia w 8 dni – plan podróży + mapa oraz Katania w 3 dni – plan zwiedzania i mapa

Płatność za wynajem samochodu na Islandii

Podczas rezerwacji samochodu, czyli uzupełniania formularza trzeba podać numer karty z której zostanie ściągnięta należność. Tutaj bardzo istotne jest to, że jeśli wykupimy pełne ubezpieczenie (mocno to polecam, co wyjaśnię jeszcze później), to możemy posłużyć się kartą debetową. W przypadku, kiedy nie bierzemy pełnego ubezpieczenia jedyną możliwą opcją jest posłużenie się kartą kredytową

My braliśmy pełne ubezpieczenie, a do płatności używaliśmy karty Revolut podobnie, jak podczas całego pobytu na Islandii.

Wypożyczenie-samochodu-na-Islandii-gdzie-wynająć_-jakie-auto-wybrać_-jak-wygląda-zwrot-auta-6
Wypożyczenie-samochodu-na-Islandii-gdzie-wynająć_-jakie-auto-wybrać_-jak-wygląda-zwrot-auta-5

Przed wylotem bardzo polecam założenie Revoluta (tu macie bezpośredni link do założenia aplikacji), bo jest to bardzo wygodna opcja pod kątem użytkowania i kosztów przewalutowywania, które w większości polskich banków są jakimś nieporozumieniem. Za korzystaniem z Revoluta przemawia również to, że na Islandii wszędzie (tak, nawet na odludziu) można płacić kartą, a nawet często nie ma możliwości płacenia gotówką, większość stacji benzynowych jest bezobsługowa i mamy same dystrybutory, gdzie płaci się kartą.

Płatność za wypożyczone auto jest pobierana automatycznie w dniu odbioru auta (może to być też na kilka dni przed przylotem w zależności od warunków w umowie).

Czy wypożyczając samochód na Islandii potrzebne jest ubezpieczenie

Jak już wspominałam wykupienie pełnego ubezpieczenia przy wypożyczaniu auta na Islandii daje ten plus, że nie musimy być posiadaczami karty kredytowej. Jednak nie to przemawia do mnie najbardziej w tej kwestii.

Jadąc przez Islandię wielokrotnie powtarzaliśmy sobie, że dobrze było wybrać to pełne ubezpieczenie. Na trasie cały czas jest pełno owiec, które niby nie są płochliwe, ale dosłownie spacerują po drodze, leżą przy niej i wychodzą sobie na nią gdzie i kiedy chcą. Po drugie wiele dróg jest posypanych kamieniami, które nie tylko strzelają w podwozie, ale przy wymijaniu się uderzają w karoserię, szyby, wszędzie. O ile nie jest to problem gdy jedzie się powoli to przy 90km/h (na większości dróg na Islandii jest właśnie takie ograniczenie) czasem bywa nieciekawie.

Wypożyczenie samochodu na Islandii - gdzie wynająć, jakie auto wybrać, jak wygląda zwrot auta 4

Sami spotkaliśmy na swojej drodze wariata, który na drodze oznaczonej zakazem wyprzedzania, ograniczeniem prędkości do 50km/h i z wielkim symbolem, że kamienie z drogi mogą uderzać w auta, więc trzeba zachować środki ostrożności wyprzedził nas jadąc 100km/h i prawie rozbijając nam przednią szybę kamieniami, jakie wypadały mu spod kół.

Na Islandii poza ładnymi, asfaltowymi drogami są również te szutrowe, kamieniste, węższe i wyboiste. Na jednej z nich spotkaliśmy rozkraczone auto na tyle uszkodzone, że nie było już w stanie nigdzie się ruszyć. Dodam tylko, że to było miejsce, gdzie przez kilkanaście km nie było nawet zasięgu. Po prostu na dalekich trasach bywa różnie i warto to ubezpieczenie mieć.

Jedyny przypadek, kiedy ubezpieczenie niestety nie obowiązuje to sytuacja kiedy wiatr wyłamuje drzwi. Brzmi niedorzecznie, ale sami przekonaliśmy się jak mocny wiatr potrafi być w czerwcu mimo słonecznej pogody. Trzeba mocno się pilnować przy wysiadaniu oraz wsiadaniu, zawsze je przytrzymywać, nigdy nie zostawiać otwartych drzwi i zwracać uwagę podczas parkowania czy będzie się pod wiatr czy z wiatrem.

Wypożyczenie auta na Islandii z odbiorem z lotniska

Wypożyczalnia Ring gwarantuje odbiór z lotniska i odwiezienie na lot powrotny, dzięki czemu nie trzeba się już niczym przejmować i wydawać fortuny na taksówkę. Wystarczy podać odpowiednie informacje o godzinach, jakie nas interesują. Można je później bez problemu korygować. W naszym przypadku kontakt mailowy z wypożyczalnią był bardzo dobry. Dawaliśmy znać o której dolecimy i o której potrzebujemy być na lotnisku, a w zasadzie wyjechać spod biura Ringu na lotnisko. Odpowiedzi zwrotne mieliśmy w skrzynce zwykle do 15 min.

Po wylądowaniu i odebraniu bagaży na Islandii wyszliśmy do hali przylotów i tam wśród masy kierowców z różnych wypożyczalni, którzy szukali swoich klientów odszukaliśmy baner wypożyczalni Ring. Pan zapytał jedynie o imię i nazwisko na które była rezerwacja i ruszyliśmy do wypożyczalni w Keflaviku.

Wypożyczenie auta na Islandii - odbiór samochodu

Odbiór auta był bezproblemowy i trwał dosłownie kilka minut. Podpisaliśmy umowę i dostaliśmy jeszcze dokumenty z informacją o ewentualnych kosztach za dane usterki i mogliśmy już ruszyć, rozpocząć naszą wielką przygodę.

Tankowanie samochodu na Islandii

Kolejny ważny temat podczas samodzielnej wyprawy samochodem po Islandii to tankowanie. Dla osób przyzwyczajonych do naszych, polskich stacji benzynowych ze sklepami, jedzeniem i kawą te na Islandii mogą być zaskoczeniem. Nie mówię tu o stacjach w miastach, bo te są podobne, ale zapuszczając się dalej i bardziej na wschód wyspy wygląda do zupełnie inaczej.

Stacje na Islandii są bezobsługowe i nie ma na nich możliwości płacenia gotówką. Proces tankowania i płatności może zaskoczyć finansowo, więc lepiej zabezpieczcie się w odpowiednią ilość środków na koncie.

Wygląda to tak, że podjeżdża się do dystrybutora i w pierwszej kolejności zmieniamy język. Następnie przykładamy w odpowiednim miejscu kapsułkę (o ile dostaliśmy taką od pracowników wypożyczalni samochodów) naliczającą zniżkę. Kolejny krok to wybranie kwoty za jaką chcemy zatankować (przy większych autach zwykle będzie to wartość pomiędzy 10 000 a 15 000 ISK) i tyle płacimy przykładając do czytnika kartę. Musimy wpisać jeszcze numer dystrybutora i już klasycznie możemy zatankować. Z konta zostanie nam pobrana pełna kwota jaką podaliśmy. W przypadku kiedy zatankujemy za mniej, różnica zostanie nam zwrócona na konto, ale dopiero w ciągu kilku następnych dni. Nie ma możliwości wybrania innej opcji płatności, a na stacji zwykle nie ma ani budynków, ani pracowników, którym można by za tankowanie zapłacić.

Ważne! Planując trasę i jazdę po wyspie sprawdźcie, gdzie znajdują się stacje. W szczególności na wschodzie są one dość rzadko rozmieszczone. Zawsze tankujcie do pełna i nie ryzykujcie, jeśli poziom paliwa jest już za połową, bo z tymi stacjami czasem bywa różnie. Tak mapka znajduje się na stronie ja.is (KLIKNIJ żeby sprawdzić).

stacje benzynowe na Islandii

Jak wygląda zwrot auta z wypożyczalni na Islandii

Samochód do wypożyczali (Ring, czy też jakiejkolwiek innej) trzeba oddać w takim stanie w jakim się je dostało, czyli zatankowane do pełna i czyste. Tutaj możecie uczyć się na naszych błędach. Zdecydowanie odradzam automatyczne myjnie. Niestety w pierwszej kolejności właśnie taką znaleźliśmy i po zapłaceniu około 150zł, samochód był w niewiele lepszym stanie niż przed myciem. Myjnie Löður to jest jakiś mało śmieszny żart. Omijajcie szerokim łukiem.

Lepsza opcja z jakiej finalnie i tak musieliśmy skorzystać to po pierwsze darmowe odkurzacze na stacji benzynowej – zwykle są takie na stacjach Orkan, których kilka znajdziecie w Keflaviku. Po drugie ręczna myjnia w Keflaviku. Żeby móc z niej skorzystać trzeba na stacji benzynowej ÓB kupić specjalny żeton na 10 minut mycia (koszt około 30zł) i podjechać kilkaset metrów dalej na myjnię. Na mapce poniżej zaznaczam miejsce, gdzie kupicie żeton i znajdziecie myjnię.

Tu można kupić specjalny żeton, który jest potrzebny do skorzystania z myjni.

Wygląda on dokładnie tak:

Wypożyczenie samochodu na Islandii - gdzie wynająć, jakie auto wybrać, jak wygląda zwrot auta 2

Poniżej lokalizacja myjni ręcznej:

Po obciążających kieszeń przygodach z myjniami sam zwrot auta w wypożyczalni Ring był bezproblemowy i błyskawiczny. Pan wyszedł z biura, obszedł auto dookoła, włączył je żeby sprawdzić czy zatankowaliśmy i podziękował za skorzystanie z ich usług. W biurze mogliśmy też zostawić naszą nie w pełni wykorzystaną butlę turystyczną z gazem. Następnie zostaliśmy odwiezieni na lotnisko pod samą halę odlotów.

Jakie macie doświadczenia z wypożyczalniami samochodów?

grafika pod wpis

Spodobał Ci się mój wpis?

Zostaw po sobie komentarz i odwiedź mnie w mediach społecznościowych gdzie znajdziesz więcej ciekawych materiałów

Co powiesz na...?

2 thoughts on “Wypożyczenie samochodu na Islandii – gdzie wynająć, jakie auto wybrać, jak wygląda zwrot auta